A sört szerető közönségnek számos
típusa van. Vannak a kevésbé tudatos sörözgetők, akik szimplán
élvezettel fogyasztják a jó vagy éppen nem annyira jó söröket
egy kellemes beszélgetés, akár meccsnézés kísérőjeként.
Különösebben nem érdeklik őket a sörrel kapcsolatos részletek,
a lényeg, hogy legyen a kezük ügyében egy hűs, kellemes társuk.
Náluk a sör mindvégig csak másodlagos, afféle folyadékpótló -
hangulatjavító szerepet tölt be. Ugyanakkor vannak a tudatos
sörfogyasztók, akik már jóval kíváncsibbak és egyben
tájékozottabbak is a söröket illetően. Ők már ismerik, de
legalábbis hallottak pl. a felső- és alsó erjesztésről,
kiterjedtebb tapasztalataik vannak a sörféleségek terén, és már
rendelkeznek egy jobbára egészséges kritikai érzékkel is a sörök
vonatkozásában. Számukra már a sörözés egyenrangú társa, de
legalábbis egyik fontos szereplője maga a sör, így értelemszerűen
fajsúlyos kérdésként jelenik meg, hogy miként is néz ki ez a
partner: milyen vastag, kemény a habja, mennyire van behűtve,
milyen a színe, az első korty utáni íze, utóíze, összhatása
stb.
Ebből a tapasztalati úton előbb-utóbb
„sörszakértővé” váló társaságból sokak már igazi
„sörguruvá” „nevelődnek”, akik már úgy érzik, hogy az
évek során felhalmozódott „tudásuk” alapján immáron már
nyilvános fórumon is meg kell osztaniuk a véleményüket.
Egyikük-másikuk saját honlapot készít el, ahol az újabb és
újabb kipróbált sörről szerzett saját élményeit osztja meg,
több-kevesebb szakmaiságot magában hordozó kritérium rendszer
mentén pontozva, értékelve a legújabb alanyt. Azok számára
azonban akiknek nincs ennyi energiájuk, szorgalmuk kiváló fórumot
jelentenek az internetes „sörszakértő” portálok, honlapok,
ahol akár egy megjegyzéssel, akár pontozással járulhatnak hozzá
egy-egy sör közösségi értékeléséhez. A szubjektív
értékítéletek összegzése persze nem ad ki objektív szubjektív
összesített pontszámot, rangsort, és amúgy is erősen
megkérdőjelezhető hitelességű, de a lényeg nem is ezen van. Az
ember veleszületett tulajdonsága, hogy értékeljen,
összehasonlítson, pontozzon. Elemi késztetést érzünk arra, hogy
a kedvenceinket (legyen szó akár a sörről) másoknak ajánljuk,
míg a számunkra nem tetszőktől óva intsük embertársainkat. A
közösségi sörértékelésre módot ajánló honlapok ezt az elemi
vágyunkat elégítik ki, és persze nem mellesleg tippet is
kaphatunk más sörértékelőktől. Azt pedig, hogy az ajánlott sör
jó vagy rossz lesz, azt úgyis majd magunk döntjük el.
A legismertebb ilyen világméretű
sörértékelő oldal a RateBeer, amely százezres sörkritikus
táborral rendelkezik. Mégis pl. a Jaromír Sörkertben kapható
Maxmilian Minimaxra ez a portál is csak egyetlen brünni fickó
értékelését, pontjait tartalmazza, amelyről hamar kiderül, hogy
nem is az idei erősebb Minimaxról, hanem a tavaly nyári
sörváltozatról született. Ez is jól mutatja, hogy a közösségi
értékelésnek bizony még alaposan megvannak a korlátai, de azért
játéknak és alapvető információk szerzésének remek forrásának
egyaránt tekinthető. Csehországban is számos sörértékelő
oldal működik, melyek közül pusztán a játék kedvből ránéztünk
az Atlas Piv nevezetűre, hogy vajon milyen „jegyeket” adtak ők,
és hogyan értékelték mások a „söreinket”. Nos a 11-es Dudák
sört 69%-ra, A Klostermannt 68%-ra, a hidegen komlózott Bakalář-t
78%-ra, a Maxmilian Minimaxot 74%-ra, míg a 11-est „csak”
57%-ra pontozták. Mielőtt azonban bárki is túl objektívnek
tekintené ezeket a számokat érdemes megemlíteni, hogy a honlap
értékelése alapján a Pilsner Urquell és a Litovel Classic
egyaránt 64%-ot, a Zubr Gold és a Primátor 11-ese 62%-ot, a
nymburki Něžný barbar 68%-ot, a Staropramen 11-es 56%-ot, míg a
Holba Classic 46%-ot kapott. Ugye-ugye, ízlések és pofonok...?
Ezért is szeretnénk biztatni vendégeinket arra, hogy kóstolják
meg, és pontozzák saját maguk a Jaromír Sörözőinkben kapható
söreinket, mi mindenesetre kíváncsiak lennénk, hogyan is alakulna
egy ilyen közösségi sörértékelés!
Bakalář 10 ist dal drinkend Erlebiss 👍💟
VálaszTörlésBakalář 10 ist dal drinkend Erlebiss 👍💟
VálaszTörlés