Borravaló…illik, kötelező, ajánlott vagy felesleges?


A borravaló adása hozzátartozik életünk részéhez. Már gyermekkorunkban megtanuljuk, szüleinktől ellessük: egy szolgáltatás igénybevétele esetén „muszáj” borravalót adnunk. De vajon tényleg kötelező borravalóval megtámogatnunk a szolgálatás díját, vagy csak illendő, ne talán van a borravalónak valami további jelentősége is? Kezdjük a borravaló adás történetével mellyel kapcsolatban több történet is ismert. Az egyik szerint a XVII. században angliai teaházaknál, pontosabban a nők (!) számára is engedélyezett teakerteknél honosodott meg ez a szokás, mikor is az asztalokon elhelyezett zárt fadobozokba szórt érmével ösztönözték a pincért a forró tea mielőbbi felszolgálására. Erre szükség is lehetett, hiszen a konyha és a teakerti asztalok meglehetősen távol estek egymástól, így igazán forró teához csak némi plusz inspirációval juthattak a vendégek. Innen jött a TIPS mozaikszó, azaz To insure prompt service, vagyis “gyors felszolgálás biztosítása érdekében”, amely később világszerte szinte minden más szolgáltatás területén meghonosodott. A borravaló adásának szokása az idők folyamán átalakult, már nem előre adják, hanem utólag és egy illendő, majdhogynem kötelezőnek gondolt szokássá vált. Ez a helyzet vezetett ahhoz, hogy a XIX. századtól kezdve a XX. század elejéig a nyugat-európai pincéreknek gyakorta már nem volt egyáltalán fizetésük, és kizárólag a borravalóból éltek meg, amely persze meglehetősen visszás és igazságtalan helyzetet eredményezett. Ez a „fizetési mód” sajnos még manapság is sok helyen dívik (hazánkban is), de nálunk a Jaromírokban, és persze minden tisztességes vendéglátóhelyen elképzelhetetlen.


Egy a minap a cseh sörkedvelők körében végzett ad hoc felmérés szerint a borravaló (jellemzően 10-15%) adását majd mindenki illendőnek tartja, de csak akkor, ha a kiszolgálással elégedettek. És ez így van rendben, hiszen maga a borravaló nem az ár része, hanem az adott vendéglátóhely színvonalának biztosításán és emelésén dolgozó munkatársak – és itt nem csupán a pincérekre, csaposokra, hanem a konyhai személyzetre vagy akár a hely tisztán tartásáért felelős személyzetre is gondolunk – áldozatos többlet munkájának megbecsülése. Adjunk borravalót, ha elégedettek vagyunk a kiszolgálással, a körülményekkel, akkor valóban illendő, de természetesen nem kötelező! Mi a Jaromírokban természetesen hálásan fogadjuk az esetleges borravalót, hiszen a sokszor igen fárasztó munkavégzés során ez is ad egy kis megerősítést, hogy jól dolgozunk, de természetesen nem a borravaló, hanem jóval inkább az elégedett vendégeink mosolya, s egy-egy dicsérő jó szó, amely tovább acélosítja a minőségi vendéglátás nyújtásába vetett hitünket! Kivánunk mindenkinek finom cseh sörökben gazdag hétvégét!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése