A borravaló adása hozzátartozik életünk részéhez. Már
gyermekkorunkban megtanuljuk, szüleinktől ellessük: egy szolgáltatás igénybevétele
esetén „muszáj” borravalót adnunk. De vajon tényleg kötelező borravalóval
megtámogatnunk a szolgálatás díját, vagy csak illendő, ne talán van a
borravalónak valami további jelentősége is? Kezdjük a borravaló adás
történetével mellyel kapcsolatban több történet is ismert. Az egyik szerint a XVII.
században angliai teaházaknál, pontosabban a nők (!) számára is engedélyezett
teakerteknél honosodott meg ez a szokás, mikor is az asztalokon elhelyezett
zárt fadobozokba szórt érmével ösztönözték a pincért a forró tea mielőbbi
felszolgálására. Erre szükség is lehetett, hiszen a konyha és a teakerti
asztalok meglehetősen távol estek egymástól, így igazán forró teához csak némi
plusz inspirációval juthattak a vendégek. Innen jött a TIPS mozaikszó, azaz To insure prompt service, vagyis
“gyors felszolgálás biztosítása érdekében”, amely később világszerte szinte
minden más szolgáltatás területén meghonosodott. A borravaló adásának szokása
az idők folyamán átalakult, már nem előre adják, hanem utólag és egy illendő,
majdhogynem kötelezőnek gondolt szokássá vált. Ez a helyzet vezetett ahhoz,
hogy a XIX. századtól kezdve a XX. század elejéig a nyugat-európai pincéreknek
gyakorta már nem volt egyáltalán fizetésük, és kizárólag a borravalóból éltek
meg, amely persze meglehetősen visszás és igazságtalan helyzetet eredményezett.
Ez a „fizetési mód” sajnos még manapság is sok helyen dívik (hazánkban is), de nálunk
a Jaromírokban, és persze minden tisztességes vendéglátóhelyen elképzelhetetlen.
Egy a minap a cseh sörkedvelők körében végzett ad hoc
felmérés szerint a borravaló (jellemzően 10-15%) adását majd mindenki illendőnek
tartja, de csak akkor, ha a kiszolgálással elégedettek. És ez így van rendben,
hiszen maga a borravaló nem az ár része, hanem az adott vendéglátóhely
színvonalának biztosításán és emelésén dolgozó munkatársak – és itt nem csupán
a pincérekre, csaposokra, hanem a konyhai személyzetre vagy akár a hely tisztán
tartásáért felelős személyzetre is gondolunk – áldozatos többlet munkájának
megbecsülése. Adjunk borravalót, ha elégedettek vagyunk a kiszolgálással, a
körülményekkel, akkor valóban illendő, de természetesen nem kötelező! Mi a Jaromírokban
természetesen hálásan fogadjuk az esetleges borravalót, hiszen a sokszor igen fárasztó munkavégzés
során ez is ad egy kis megerősítést, hogy jól dolgozunk, de természetesen nem a
borravaló, hanem jóval inkább az elégedett vendégeink mosolya, s egy-egy
dicsérő jó szó, amely tovább acélosítja a minőségi vendéglátás nyújtásába
vetett hitünket! Kivánunk mindenkinek finom cseh sörökben gazdag hétvégét!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése