"Napjainkban
számos fórumon hangzanak el arról szubjektív ítéletek, hogy
mely magyarországi cseh sört csapoló vendéglátóipari egység a
„legcsehesebb”, a legautentikusabb. Eltérnek rendesen a
vélemények egymástól, hiszen valakinek az egyszerűbb pince
jellegű sörözők jönnek be, másoknak a cseh fotókkal,
feliratokkal, dísztárgyakkal stb. ékesített dizájn éttermek,
kocsmák, és még sorolhatnánk a kisebb változatokat. Van aki a
csapolási módszerben látja a lényegi különbséget, más a
sörválaszték alapján véli csehesnek a helyet. Mindenkinek a maga
ízlése szerint. Mégis a cseh söröző, mint sok évszázados
önálló fogalom mögött nem a külcsín, és nem is feltétlenül
csak az árult sör cseh mivolta áll, ennél azért jóval
összetettebb a történet.
Amióta
sört főznek a Cseh földeken, azóta léteznek olyan kocsmák,
vendéglők, fogadók ahol ezt az italt el is fogyasztják. A
sörfőzést és sörfogyasztást előszeretettel támogatták az
uralkodók, a földek urai is, hiszen az adók révén igen sok pénz
csörgedezett be a kincstárba, másrészt pedig az alattvalók is
jóval engedelmesebben, békésebben végezték a dolgukat. A
vérnyomást kevésbé megemelő sörivást jóval inkább előnyben
részesítették, mint a keményebb alkoholok fogyasztását, melynek
révén hőbörgős részegre itták magukat a delikvensek. Mindehhez
hozzátehetjük azt is, hogy egy-egy járvány idején a sörivás
bizony sokkal biztonságosabbnak bizonyult, mint a víz fogyasztása.
Hamar
a napi rutin részévé vált a munka utáni sörözés, és
ugyancsak rövid időn belül kialakultak az első írott, íratlan
szabályok is. Vasárnaponként és ünnepnapokon tilos volt a
sörcsapolás, és elsősorban a városokban megszabták a napi
nyitvatartási időt is. Azonban a korabeli feljegyzések alapján
nagyon úgy tűnik, hogy nem mindig tartották be ezeket az
előírásokat. A sörfogyasztó helyek jóval nagyobb szereppel
bírtak az emberek életében mint szimpla szomjoltó kocsmák.
Televízió, internet és más kommunikációs terep hiányában a
kocsma volt az információ szerzés, megosztás, valamint a
szórakozás központja. A sörözgetés mellett folyt a napi
diskurzus a szűkebb-tágabb világ történéseiről, de emellett a
vendégek itt, a kocsmában verték a blattot, énekelgettek, sőt
még amatőr színi előadások is színesítették az amúgy is
kellemes hangulatot.
A
kocsmai beszélgetések fő témái ugyanazok voltak mint manapság:
bűnügyek, helyi pletykák, szép lányok, hűtlen feleségek, pénz,
politika és emberi gyarlóságok. A XX. századtól kezdve a
korábbiakhoz képest tovább bővült ez a kör és becsöppent a
„kötelezően” megvitatandó témák közé a sport is
(elsősorban a foci és a jéghoki). A kocsma persze fontos
információ forrás volt az állam számára is, ezért nem csoda,
hogy az Osztrák-Magyar Monarchiában gyakorta ült a sörözőkben
egy-egy besúgó. Mi ezt a csehes kocsmai légkört leginkább
Jaroslav Hašek Švejkjéből,
illetve Bohumil Hrabal nagyszerű írásaiból ismerhetjük meg.
Ahogyan
azt láthatjuk, a cseh kocsma a múltban fontos társadalmi,
szociológiai szerepet töltött be, és tölt be a napjainkban is.
1620-ban a fehérhegyi ütközetet követően száműzték a cseh
nyelven beszélő arisztokratákat, és egyúttal erős rekatolizáció
vette kezdetét, ami azonban csak ahhoz vezetett, hogy a csehek
többsége innentől kezdve egyre közömbösebbé vált a vallással
szemben. Így a fő közösségi színhelyek nem a katolikus
templomok vagy a nemesek palotái lettek, hanem a vendéglők. Ide
jártak a település előjárói, külön asztala volt a tanítónak,
de gyakorta a helyi pap is be-betért egy kis informális
igehirdetésre. A professzortól az útkaparóig mindenki együtt,
gyakorta közös asztalnál ivott és vitatta meg az élet nagy
dolgait."
A jövő héten folytatjuk!
A jövő héten folytatjuk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése