Pražačka, a „prágai” sör

Valamikor hajdanán, pontosabban úgy a XVI. század második felében volt egy időszak, amikor Prágában, a cseh fővárosban élők éppen nem bővelkedtek sörökben, és azon sörök többsége meg sem közelítette az elvárható minőséget. Így kivált nyaranta a prágaiak szomjúsága szinte kielégíthetetlennek bizonyult. Ekkortájt Rakovník városában amely 1454-ben kapta meg a végleges sörfőzési jogot, olyan híresen finom söröket készítettek, hogy még a birodalmi udvar is gyakorta azt itt főzött italt fogyasztotta. A sörfőzés a helyiek számára igen jövedelmezőnek bizonyult, így nem csoda, hogy Rakovníkban volt, amikor 74 sörház ontotta a finom nedűt. Természetesen nem maga a város lakossága itta meg a sok sört, a sörházak közül nem kevesebb, mint 57-ből egyenesen Prágába szállították a sörrel töltött hordókat. Ezeket a söröket, mivel szándékosan „Prágának gyártották”, a Pražačky jelzővel illették. Részben ennek állít emléket a cikkünkben bemutatásra kerülő sör neve is, hiszen a mai Pražačkát szintén a városon kívüli, prágai, sőt alapban országhatáron túli, főként orosz piacra készítették. De a Pražačka jóval több, mint egy szimpla export sör, és ezt jól jelzi az is, hogy számos prágai kocsmában ugyancsak előszeretettel csapolják. Néhány szó mondat magáról a sörről. A receptjének eredete a XX. század korai évtizedeire vezethető vissza. Ezt használták fel és igazították a korunk technikai fejlesztéseihez, a gyártás modernizációjához. A sört 4%-os alkoholtartalom mellett 23-as IBU (keserűség), és 10.5%-os Balling-fok jellemzi. A sört mind 0,5 literes üveges és dobozos, KEG hordós, műanyag tartályos, 2 literes díszüveges, valamint 5 literes parti hordós változatban is kapható. A Pražačka díjnyertes sör, számos versenyen zsebelt már be különféle érmeket.


Ennyit magáról a sörről, de a Pražačka története még ezzel korántsem ér véget. A sörös oldalakon olykor-olykor fellángol egy kis vita arról, hogy vajon szabad-e, illik-e, egyáltalán ízléses-e egy csinos női alakról készített rajzzal feldíszíteni egy sörösdobozt, sörcímkét. A női alak ábrázolása pusztán csak egy a szexista reklámeszköz, amely sértő, felesleges vagy ennél azért jóval több. Egy-egy efféle disputára gyakorta akkor kerül sor, mikor valaki éppen a Rakovníki Sörgyár Pražačka sörét posztolja ki, mely a rajta látható dúskeblű hölgy látványával könnyen megragadja a fogyasztók tekintetét. Ám mielőtt valaki egy csak öncélú, pusztán az átlag férfiszemet megcélzó PR attrakcióval vádolná a rakovníki sörgyárat, olvassák el soron következő cikkünket, melyben egy kis történetet mesélünk el.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése