Te hány pontot adnál egy sörre? A közösségi sörértékelésről dióhéjban.

A sört szerető közönségnek számos típusa van. Vannak a kevésbé tudatos sörözgetők, akik szimplán élvezettel fogyasztják a jó vagy éppen nem annyira jó söröket egy kellemes beszélgetés, akár meccsnézés kísérőjeként. Különösebben nem érdeklik őket a sörrel kapcsolatos részletek, a lényeg, hogy legyen a kezük ügyében egy hűs, kellemes társuk. Náluk a sör mindvégig csak másodlagos, afféle folyadékpótló - hangulatjavító szerepet tölt be. Ugyanakkor vannak a tudatos sörfogyasztók, akik már jóval kíváncsibbak és egyben tájékozottabbak is a söröket illetően. Ők már ismerik, de legalábbis hallottak pl. a felső- és alsó erjesztésről, kiterjedtebb tapasztalataik vannak a sörféleségek terén, és már rendelkeznek egy jobbára egészséges kritikai érzékkel is a sörök vonatkozásában. Számukra már a sörözés egyenrangú társa, de legalábbis egyik fontos szereplője maga a sör, így értelemszerűen fajsúlyos kérdésként jelenik meg, hogy miként is néz ki ez a partner: milyen vastag, kemény a habja, mennyire van behűtve, milyen a színe, az első korty utáni íze, utóíze, összhatása stb. 


Ebből a tapasztalati úton előbb-utóbb „sörszakértővé” váló társaságból sokak már igazi „sörguruvá” „nevelődnek”, akik már úgy érzik, hogy az évek során felhalmozódott „tudásuk” alapján immáron már nyilvános fórumon is meg kell osztaniuk a véleményüket. Egyikük-másikuk saját honlapot készít el, ahol az újabb és újabb kipróbált sörről szerzett saját élményeit osztja meg, több-kevesebb szakmaiságot magában hordozó kritérium rendszer mentén pontozva, értékelve a legújabb alanyt. Azok számára azonban akiknek nincs ennyi energiájuk, szorgalmuk kiváló fórumot jelentenek az internetes „sörszakértő” portálok, honlapok, ahol akár egy megjegyzéssel, akár pontozással járulhatnak hozzá egy-egy sör közösségi értékeléséhez. A szubjektív értékítéletek összegzése persze nem ad ki objektív szubjektív összesített pontszámot, rangsort, és amúgy is erősen megkérdőjelezhető hitelességű, de a lényeg nem is ezen van. Az ember veleszületett tulajdonsága, hogy értékeljen, összehasonlítson, pontozzon. Elemi késztetést érzünk arra, hogy a kedvenceinket (legyen szó akár a sörről) másoknak ajánljuk, míg a számunkra nem tetszőktől óva intsük embertársainkat. A közösségi sörértékelésre módot ajánló honlapok ezt az elemi vágyunkat elégítik ki, és persze nem mellesleg tippet is kaphatunk más sörértékelőktől. Azt pedig, hogy az ajánlott sör jó vagy rossz lesz, azt úgyis majd magunk döntjük el.


A legismertebb ilyen világméretű sörértékelő oldal a RateBeer, amely százezres sörkritikus táborral rendelkezik. Mégis pl. a Jaromír Sörkertben kapható Maxmilian Minimaxra ez a portál is csak egyetlen brünni fickó értékelését, pontjait tartalmazza, amelyről hamar kiderül, hogy nem is az idei erősebb Minimaxról, hanem a tavaly nyári sörváltozatról született. Ez is jól mutatja, hogy a közösségi értékelésnek bizony még alaposan megvannak a korlátai, de azért játéknak és alapvető információk szerzésének remek forrásának egyaránt tekinthető. Csehországban is számos sörértékelő oldal működik, melyek közül pusztán a játék kedvből ránéztünk az Atlas Piv nevezetűre, hogy vajon milyen „jegyeket” adtak ők, és hogyan értékelték mások a „söreinket”. Nos a 11-es Dudák sört 69%-ra, A Klostermannt 68%-ra, a hidegen komlózott Bakalář-t 78%-ra, a Maxmilian Minimaxot 74%-ra, míg a 11-est „csak” 57%-ra pontozták. Mielőtt azonban bárki is túl objektívnek tekintené ezeket a számokat érdemes megemlíteni, hogy a honlap értékelése alapján a Pilsner Urquell és a Litovel Classic egyaránt 64%-ot, a Zubr Gold és a Primátor 11-ese 62%-ot, a nymburki Něžný barbar 68%-ot, a Staropramen 11-es 56%-ot, míg a Holba Classic 46%-ot kapott. Ugye-ugye, ízlések és pofonok...? Ezért is szeretnénk biztatni vendégeinket arra, hogy kóstolják meg, és pontozzák saját maguk a Jaromír Sörözőinkben kapható söreinket, mi mindenesetre kíváncsiak lennénk, hogyan is alakulna egy ilyen közösségi sörértékelés!

2 megjegyzés: